Smart Service effektiviserar din verksamhet
Våra smarta lösningar hjälper dig fokusera på att utveckla din verksamhet och göra det ni gör bäst, utan onödiga tidstjuvar.
VAD ÄR SMART SERVICE?
Bäst kan man likna det vid en butik nära dina anställda på fabriksgolvet, där de snabbt och lätt kan hitta de produkter de behöver – när de behöver det. Samtidigt som du kan du få en fullständig kostnadskontroll ner på individnivå.
Skåpen eller hyllorna fyller du med det din produktion behöver – och vi sköter påfyllningen. Smart, enkelt och effektivt.
FÖRDELAR MED SMART SERVICE:
Tillgång till rätt produkter och automatisk påfyllnad
Besparing av tid och effektivare arbetsflöden
Möjlighet till individstyrd behörighet
Automatiserad kostnadskontroll
Minskad lagerkostnad
Minskad förbrukning och svinn
Mindre administration och färre inköpsorder
Möjlighet till statistik och återkoppling ner på individnivå
VAD SÄGER KUNDERNA OM SMART SERVICE?
Smart Service-lösningar
Här hittar du de lösningar som finns inom Smart Service. Varje skåp, hylla eller varuautomat anpassas efter ditt företags önskemål och behov.
Smart safestock
Smart Safestock är ett mellanlager anpassat efter användningsstället på fabriksgolvet. Vi sköter påfyllningen av produkter genom Smart Service-appen och ser till att det aldrig är brist på artiklar. Fördelarna är bland annat mindre spring och ökad produktionstid.
Smart self scanning
Smart Self Scanning är en obemannad expressbutik fylld med de produkter som du behöver. Vid uttag skannar och köper du artiklarna med Smart Service-appen. Påfyllning av varor sköts av oss. Systemet ger dig underlag till detaljerad förbrukningsstatistik.
SMART OPEN SHELF-SCALES
Smart Open Shelf har samma funktion som Smart Cabinet, men är anpassad för att byggas in i ett rum eller containerbod med inpasseringskontroll som registrerar vem som gör inköpen. På samma sätt som Smart Cabinet ger den här lösningen dig en detaljerad förbrukningsstatistik på individnivå.
Smart cabinet-scales
Smart Cabinet är en varuautomat med marknadsledande teknologi. Skåpet känner av när en produkt plockas ut och lägger automatiskt in den som ett köp. Endast anställda med en RFID-tagg kan öppna automaten, vilket innebär att du kan styra vem som får köpa. Automatisk påfyllning ingår givetvis.
Smart 2-bin-RFID
Smart 2-BIN-RFID är vårt Kanban-system för små komponenter och förnödenheter som är oumbärliga för produktionen och har hög förbrukning. Fokus här är att undvika artikelbrist och produktionsstopp. När ett visst antal artiklar har förbrukats fylls lagret på av oss för att säkerställa tillgången.
Smart vending
Smart Vending är en lösning som ger dig fullständig kontroll och lämpar sig för artiklar med hög påverkan på produktionen och högkostnadsartiklar. Vid köp öppnar sig endast det fack som valdes i menyn. Du kan styra vem som får köpa vad, när och hur mycket dem får handla.
Smart loaning
Möjliggör utlåning av produkter 24/7 med spårbarhet av vem som har en specifik artikel eller bokat framtida lån. Systemet ger dig också möjligheten att spärra trasiga produkter. Skåpet spärrar då för vidare lån och beställer automatiskt nödvändigt underhåll, inspektion och kalibrering av produkterna.
SMART Click and Collect
Ger dig möjlighet att lämna ut varor även efter öppettiderna. Mottagaren får ett meddelande med en öppningskod och kan hämta varan vid tillfälle. Det är även möjligt att göra varan tillgänglig för externa aktörer, till exempel en installatör som måste in på din fabrik och installera en viss reservdel.
Rätt lösning för din verksamhet
Smart Service erbjuder allt från lättanvända självskanningsbutiker, varuautomater (klassiska automater, vågbaserade system eller RFID-system) och låneautomater för kritisk utrustning.
Det här ingår:
Hårdvara (förrådsskåp, varuautomater eller självscanningsförråd)
Påfyllnadstjänst
Programvara
Analys och statistik
Månadsfaktura inklusive varor och tjänster
Processen i 6 steg
Varje företag är unikt. Därför gör vi alltid ett noggrant förarbete, så att rätt KPI:er kan sättas upp. På det viset kan vi följa utvecklingen och resultatet – och försäkra oss om att dina behov möts på bästa sätt.
1. Behovsanalys
Vad vill ni uppnå? Vilka utmaningar har ni idag?
2. Nulägesanalys
Vi ser över produktbehov, inköpsflöden, fysisk tillgänglighet i lokaler med mera.
3. Lösningspresentation
Utifrån våra analyser presenterar vi ett förslag på lösningar för vidare dialog.
4. Avtalssignering
Vi upprättar gemensamt ett avtal, efter att vi har kommit överens.
5. Implementering
Tillsammans driver vi implementeringen i projektform med er som deltagare, så att allt blir rätt hos er.
6. Drift
Efter projektfasen tar vi lösningen i drift. Tillsammans följer vi sedan upp resultaten och ser till att målen vi satt upp blir uppfyllda.
HÄR KAN DU LÄSA MER OM VAD KUNDERNA TYCKER OM SMART SERVICE?
Vi har minskat manuella inköpsordrar med 80 procent
Skoda Transtech tillverkar spårvagnar i finska Otanmäki. Fabriken har ett långvarigt samarbete med Swedol för leverans av arbetskläder, verktyg och personlig utrustning. Nu med tillgång till produkter dygnet runt.
Full kontroll
Ranheim Paper & Board i Norge hade dålig koll på förbrukningen av arbetskläder och verktyg. I linje med brukets innovativa tänkande ville de hitta nya kostnadseffektiva lösningar. Svaret blev Smart Service.
Tillgängligheten är otroligt viktigt
För Arla Plast är Smart service en lösning för att hålla ordning och upprätthålla tillgängligheten. Fokus för produktionscheferna ska vara produktionsflödet, inte administration av material.