Jag tycker om samspelet med andra
Kunskapsbanken

Jag tycker om samspelet med andra

Text: Linus Brännström

Christer Wedin lever i en värld full av siffror och tung teknik. Men det är människorna som får den att snurra.

Alla leverantörer kan leverera produkter och alla kan i princip göra det till ett bra pris. Men att kunna göra det i kombination med att även ha kunskap, en stark leverantörsflora bakom sig, egna varumärken och en organisation med kompetens och kunnande – det är de delarna som gör att vi är oslagbara. Orden kommer från Christer Wedin. Han utsågs nyligen till årets key account manager på Swedol/TOOLS/Grolls Kristallengala, men han lyfter hellre fram andra än sig själv. Hans jobb är att vara orkesterledare. Att få alla att spela i takt i en komplex affär, så att resultatet låter lika vackert i allas öron – Våra och kundernas. Några solon är det knappast tal om.

– Det är många delar i bolaget som jag har dålig koll på, då måste jag ta hjälp av andra. Tillsammans lyckas vi. Jag har involverat många medarbetare i jobbet mot slutkund, det har lett till framgång, säger han.

Han har jobbat inom det som i dag är Swedol/TOOLS/Grolls i 23 år, bland annat som försäljningschef inom TOOLS. Men Christer Wedin saknade kontakten med kunderna. Därför sökte han sig för några år sedan till rollen som key account manager.

Christer Wedin, Key account manager på Swedol/TOOLS/Grolls i Sverige.

I dag jobbar han mot den tillverkande industrin. Framförallt mot den växande gröna industrin. Ett exempel är den omtalade batteritillverkaren Northvolt, som är en stor och viktig kund.

– Vi har verkligen visat våra styrkor i kompetens, lösningsorientering, att säkerställa ett effektivt produktflöde och hjälpa dem med besparingar. Hade vi inte gjort de sakerna de senaste två åren hade vi inte varit där vi är i dag, då hade vi inte fått chansen att skriva ett avtal.

Om man vill köpa en skruvmejsel kommer det alltid gå att hitta den billigare i någon näthandel. Men tänker man lite längre handlar framgång om kvalitet, hållbarhet och innovation. Och förstås om mänskligt samarbete. Områden som Christer Wedin brinner för.

– Den totala kostnadsmassan är det som är viktigt, inte vilket pris det står på fakturan för en enskild produkt. Vi har till exempel Smart Service, ett koncept för hur vi erbjuder produkter på ett ekonomiskt, effektivt och mer hållbart sätt. Men det är bara halva samarbetet. Den mänskliga kontakten är extremt viktig. Jag tycker om samspelet med andra människor, både internt och med kunder.

– Det är viktigt att skapa förtroende och hålla vad vi lovar. en god relation med kunden är a och o.