Proffs lyssnar till proffs
Kunskapsbanken

Proffs lyssnar till proffs

Text: Karin Aase, Foto: Richard Lundberg

Hur vet man som företag vilka verktyg marknaden behöver? Jo, man frågar och man lyssnar. God produktutveckling börjar i kundens verkstad.

Nu är den här. Den stora förvandlingen. Våra fordon elektrifieras och en hundra år gammal bransch förändras i grunden. Vi ser batterifabriker i Norrland och laddstolpar på stormarknadens parkering. Bilbranschen skriker efter ingenjörer med elkompetens. Det är följdeffekter på följdeffekter – ända ner i montörernas verktygslådor.
– Ska du jobba med el måste du ha isolerade verktyg, men när jag var ute och gjorde studiebesök hos en fordonsutbildning förra året slog det mig att deras isolerade verktyg inte var optimala för elbilar, säger Alexander Sanneryd, kommersiell produktchef för varumärket Ampro.

Swedol/TOOLS/Grolls har varit agent för Ampro i Sverige och Norge i över 20 år. Sedan ett par år också i Finland. Totalt har vi cirka 1 500 Ampro-artiklar i lager, där majoriteten består av handverktyg, till exempel skruvmejslar, skiftnycklar och hylsor.
– Sen har vi förvaringslösningar, till exempel verktygsvagnar och inredningar, så att kunderna kan få ordning och reda på sina grejer. Dessutom är cirka 300 av våra artiklar reservdelar till våra verktygsvagnar och större maskiner. Ett köp från oss ska inte vara slit-och-släng, utan det måste gå att laga och underhålla produkterna också. Men vi måste inte sälja enbart det som redan finns hos Ampro. Tvärtom.
– Det är vi som lägger fram önskemål om vilka sorters verktyg vi vill ha i vårt sortiment. Sedan utvecklar och producerar Ampro det åt oss. Vi vill ju ha ett sortiment som passar våra kunder.

För att kunna hålla sortimentet aktuellt är Alexander Sanneryd ute på fältet en stor del av sin arbetstid. Han besöker allt från mässor till kunder.
– Jag försöker att vara lyhörd och inte bara lyssna på vad kunderna själva säger att de behöver, utan också tänka ett steg längre och fundera på vad som skulle kunna göra deras vardag lättare. Det var därför han under 2022 besökte den där fordonsutbildningen, för att se hur deras arbete påverkas när en större del av bilarna drivs av el.
– Det jag reagerade på var att tillverkaren av verktygen såg ut att bara ha tagit en vanlig hylsnyckelsats och försett den med isolering. Elsäkerhetsmässigt helt korrekt, men väldigt klumpigt. Så jag frågade och de bekräftade att de saknar mindre verktyg att jobba med. Strax därefter hörde Alexander Sanneryd av sig till en större fordonstillverkare och stämde av: var det möjligen så att även deras montörer hade samma tankar?
– Det var samma sak där. Då bestämde vi oss för att det här måste vi göra något åt.

Processen för att ta fram nya verktyg för Ampro följer oftast samma steg. Först och främst uppstår idén, som med de isolerade mindre verktygen. Nästa steg är att bestämma sig för exakt vilka verktyg som ska tas fram. Hur bör de utformas för att passa många kunder och samtidigt vara enkla att tillverka?
– Sedan sätter vi ihop ett underlag till leverantören. De tillverkar en prototyp så att vi kan testa att den är i linje med våra ambitioner. En del tester gör Alexander Sanneryd och hans kollegor själva, andra tester ber de kunderna att vara inblandade i. När testerna är klara läggs en beställning, och ungefär sex månader senare kommer de nya verktygen ut i butikerna.
– Jag tycker det är väldigt roligt att vi kan utveckla egna produkter. Inte bara sälja ett standardsortiment. Då kan vi vara först på marknaden med bra lösningar för våra kunder. De får i sin tur de verktyg de verkligen behöver, vilket förbättrar deras arbetsmiljö och sparar dem tid och pengar.

Alexander Sanneryd, kommersiell produktchef för AmPro

»En wow-grej i vardagen«

PRODUKTUTVECKLING HANDLAR INTE bara om att ta fram nya verktyg, det handlar också om att skapa en bättre paketering för kunden. Eftersom medarbetarna har ett stort intresse för verktyg och gärna skruvar själva, hittar de smarta lösningar som ingen annan tänkt på.
– I höstas tog vi fram en ny verktygsvagn. Då skannade jag av den tidigare versionen och tänkte igenom vad man använder dagligen och vad man verkligen behöver för att slippa springa och leta i olika lådor, säger Alexander Sanneryd.
– Det jag kom fram till var att du alltid måste springa och hämta en nyckel någon annanstans när du ska ha mothåll, något som tar mycket tid. Så i den här vagnen har vi lagt in dubbla nycklar av de vanligaste storlekarna. En ganska enkel sak egentligen, men en riktig wow-grej i vardagen.

OM AMPRO

Ett varumärke som grundades 1989. Tillverkar så kallade Professional Tools, framför allt handverktyg, tryckluftsmaskiner och förvaringslösningar. Swedol/TOOLS/Grolls har agentur på att sälja varumärket i Norden.