Sandvik SRP optimerar produktionen med Smart Service
Fredrik Nordberg jobbar som produktionsledare på Sandvik SRP i Svedala. Hans ansvarsområde är första delen av stålgjuteriet som de kallar formning och avgjutning.
På platsen monterar och bearbetar de delar till sina stora gruv- och bergbrytningsmaskiner. De levererar dessa stenkrossar till hela världen.
”Vi jobbar ju 24/7, vilket innebär att det är ett högt säkerhetstänk på hela siten”, berättar Fredrik. ”Vi har säkerheten som punkt ett på agendan här och jobbar ständigt för att förbättra arbetsplatsen.”
Ett tidigare problem var att de anställda bara kunde hämta ut personlig skyddsutrustning på dagtid.
Fredrik ville ändra detta och sökte en smart lösning som inte bara kunde minska kostnaderna, utan samtidigt öka tillgängligheten av skyddsmaterial för personalen.
Smart Service var lösningen som passade dem bäst, för nu kan de hämta ut material alla dagar dygnet runt.
De började med projektet hösten 2020 och installerade Smart Service sommaren 2021. Lösningen de har på Sandvik SRP kallar de för en hub. Det innebär att de blippar sig in med sina passerkort och tar de förnödenheter de behöver för dagen.
”Naturligtvis skulle jag rekommendera Smart Service”, säger Fredrik, ”och det säger jag inte bara för att jag sitter här, utan för att Smart Service passar både små och stora företag som vill ha kontroll på sina kostnader och öka tillgängligheten på sina förnödenheter.”
Hans medarbetare är mycket positivt inställda till detta. Nu finns de rätta sakerna, på rätt ställe och alltid hemma.
Kort om Smart Service:
Bäst kan man likna Smart Service vid en butik nära de anställda på fabriksgolvet, där de snabbt och lätt kan hitta de produkter de behöver – när de behöver det.
Skåpen eller hyllorna fyller du med det din produktion behöver – och vi sköter påfyllningen. På så vis slipper du onödiga tidstjuvar och kan fokusera på att utveckla din verksamhet. Du får också fullständig kostnadskontroll ner på individnivå.