Full kontroll

Ranheim Paper & Board i Norge hade dålig koll på förbrukningen av arbetskläder och verktyg. Lösningen blev Smart Service.

Ett stenkast från den vackra Trondheimsfjorden ligger ett av världens nordligaste pappersbruk: Ranheim Paper and Board AS (RPB). Här gör de papper och massiv papp i tre stora hallar – och fastän papper får sägas vara en traditionell produkt är det tydligt att just här, hos RPB, står innovation högt i kurs.

Pappersbruket har varit kund hos Swedol/TOOLS/Grolls i många år. I linje med brukets innovativa tänkande ville de hitta nya lösningar för underhållsprodukter och förbrukning av verktyg och kläder. En av utmaningarna för RPB ligger i att medarbetarna ofta reser mycket och långt i sitt arbete. De behöver ofta komma åt nya arbetskläder och utrustning snabbt, innan en avresa. RPB ville dessutom få full kontroll på förbrukningen av artiklar.

Innan någon hårdvara installerades hos RPB, gjorde de en grundlig analys tillsammans med personal från Swedol/TOOLS/Grolls. Vilka produkter används mest? Vilka anställda behöver vad? Hur ofta behöver arbetsmaterial bytas och var i fabriken ska grejerna finnas? Utifrån slutsatserna skapade Swedol/TOOLS/Grolls en unik lösning.

RPD:s första Smart Service-variant handlade om att få bättre ordning på medarbetarnas tillgång till arbetskläder. Tack vare ett nytt rum med passerkontroll och ett Smart Service-ställ, kan de anställda nu alltid få tag på rätt kläder snabbt och enkelt. Det utökades med lösningar för avancerad förvaring i produktionshallarna, där smarta skåp installerades i samtliga tre hallar.

Sedan installationen har RPD minskat gångtiden. De har fått full kontroll över konsumtionen i hallarna. Lösningen är skräddarsydd efter RPD:s behov av just kontroll och uppföljning. Dessutom får RPD tydliga rapporter om medarbetarnas konsumtion.

Pappersproduktion må vara en traditionell bransch, men RPB har tagit några kliv till in i framtiden. Den tidigare situationen, med onödig administration och väntan på material, känns plötsligt lika föråldrad som en dammig papyrusrulle.

VAD SÄGER KUNDERNA OM SMART SERVICE?