Tillgängligheten är otroligt viktigt

För Arla Plast är Smart service en lösning för att hålla ordning och upprätthålla tillgängligheten. Fokus för produktionscheferna ska vara produktionsflödet, inte administration av material, säger Magnus Sävestam, Inköpschef på Arla Plast AB.

Arla Plast är en ledande tillverkare, leverantör och återförsäljare av extruderade skivor i tekniska plastmaterial.

- Kan du kortfattat beskriva Arla Plast och din roll inom företaget?

Jag arbetar som inköpschef för Arla Plast Group med 3 fabriker - en i Sverige, Borensberg med ca 170 anställda och två fabriker i Tjeckien med ca 150 anställda. Produktionen är i gång dygnet runt 365 dagar om året, med fyra skift per dag och endast stopp för service och materialbyte. Mitt fokus ligger på strategiska inköp av direkt och indirekt material för att öka servicenivån och minska administration och kostnader.

Vilka produkter köper ni in?

I våra Smart Service-skåp har vi material som efterfrågas på daglig basis, som personligt skydd och verktyg. Men även produkter som är kritiska vid specifika operationer, som uppstarter av olika processer. Ett exempel är speciella skyddshandskar som inte används så ofta men som är kritiska om de inte finns på plats.

- Har produktionen några specifika behov som behöver tillgodoses?

Tillgängligheten är otroligt viktigt då produktionen är i gång dygnet runt. Smart service är en lösning för att hålla ordning och upprätthålla tillgängligheten. Fokus för produktionscheferna ska vara produktionsflödet, inte administration av material. Smart Service har en stor positiv inverkan på det dagliga arbetet där personalen är väldigt nöjda med Smart Service och hur enkelt det är att använda. Det är lätt att hitta rätt material och som inte heller tar slut på lager.

- Hur har Smart Service förändrat er inköpsprocess?

Tidigare hanterade vi inköpen manuellt men nu köper vi bara efter behov i våra två Smart Service-butiker. Vi har också effektiviserat hanteringen av fakturor, håller god kontroll och minskat hanteringstiden.

- Vilka mätbara värden har ni uppnått med Smart Services?

Vi har en kontinuerlig mätning av förbrukningen för att upprätthålla rätt lager för att hålla i gång servicenivån. På så sätt undviker vi att produkter tar slut på lager.

- Hur använder ni den data som genereras av Smart Service?

Vi tillsammans med Swedol analyseras kostnaden och förbrukningen för att optimera materialvalen. Vi analyserar även datum per kostnadsställe, vilket är en ny nivå av kontroll. Swedol är proaktiva och föreslår nya, bättre anpassade produkter för att förbättra besparingarna. Så både Arla Plast och Swedol använder data för att utveckla verksamheten tillsammans - ett verkligt partnerskap.

- Något annat du skulle vilja tillägga?

Smart Service har överträffat förväntningarna och då var förväntningarna höga från början. Implementeringen var väl genomförd med stort engagemang från Swedols personal.

VAD SÄGER KUNDERNA OM SMART SERVICE?